منو
A+ A A-

گزارش کارگاه قوانین، فرصت ها و روش های جذب سرمایه گذاری خارجی

  • دسته: اخبار
  • بازدید: 1364

دومین کارگاه آموزشی انجمن مدیریت راهبردی ایران در سال 1394، با همکاری مرکز آموزشی علمی- کاربردی گلدیران، تحت عنوان : "قوانین، فرصت­ها و روشهای جذب سرمایه گذاری خارجی" با حضور سه تن از مدیران باتجربه در این حوزه و 15 نفر از اعضای انجمن، مدیران و کارشناسان کسب و کارهای مختلف در تاریخ 7 مرداد ماه 1394 در مرکز آموزش علمی کاربردی گلدیران به مدت 5 ساعت برگزار شد.

کارگاه مذکور با سخنرانی دکتر جمالی، مدیرکل دفتر سرمایه گذاری های خارجی سازمان سرمایه گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران آغاز شد. ایشان با تأکید بر گشایش ­های ایجاد شده در روابط بین المللی زمینه را برای ورود سرمایه گذاران خارجی مطلوب دانستند و از ورود هیئت های تجاری از کشورهای مختلف جهت سرمایه گذاری در ایران خبر دادند

طبق بیانات ایشان متقاعدسازی سرمایه گذار خارجی به مراتب دشوارتر از سرمایه گذار داخلی است و نیازمند بازاریابی امکانات و زیرساختها و مزیت های نسبی کشور مقصد نیز هست که در تمامی موارد توضیحاتی مبسوط ارائه شد. ایشان با ذکر دلایل مختلف ورود سرمایه گذار خارجی به کشوری دیگر و تأکید بر اهمیت شناخت این دلایل و مانور بر روی آن، به وظایف و زیرساختهای نهادی و قانونی سازمانهای تشویق سرمایه گذاری در این امر اشاره کردند. در ادامه به نقش نمایندگی های سیاسی،سفارتخانه ها و نهادهای مختلف بانک جهانی در تسهیل جذب سرمایه ها و معرفی و انتشار اطلاعات و تضمین و مشارکت در طرح های سودده اشاره شد.

در پایان نیز دکتر جمالی بخش هایی از قانون سرمایه گذاری خارجی و مزیت هایی که برای سرمایه گذاران خارجی در پی دارد، را بیان و برای همکاری با بخش خصوصی جهت تسهیل سرمایه گذاری ها و معرفی سرمایه گذار و ایجاد هماهنگی ها میان دستگاه های مختلف دولتی داخلی و خارجی در سازمان خود، اعلام آمادگی کردند.

سخنران بعدی کارگاه آموزشی، جناب دکتر مهدی خادمی عضو هیئت علمی موسسه عالی آموزش، پژوهش و برنامه ریزی بودند. ایشان ابتدا به معرفی شاخص های استاندارد برای ارزیابی وضعیت کشورها برای جذب سرمایه های خارجی پرداختند و بر آن اساس جایگاه ایران را در میان کشورهای جهان تبیین کردند. در ادامه با معرفی مدلی در خصوص دارایی برند، جذب سرمایه های خارجی را نیز منوط به برندسازی برای امکانات و زیرساخت های کشور دانستند. در ادامه فیلم ها و تیزرهایی از کمپین تبلیغاتی مالزی در رسانه های بین المللی برای برندسازی و معرفی کشور مالزی به عنوان مبدائی مناسب برای سرمایه گذاری برای شفاف تر شدن موضوع به نمایش درآمد و شیوه های مختلف استفاده شده در آن کشور جهت بازاریابی جذب سرمایه در لابه لای فیلم های به نمایش درآمده، در چارچوب مدل معرفی شده تشریح شد.

سخنران پایانی کارگاه جناب آقای دکتر کاظم چاوشی، عضو هیئت علمی دانشکده کسب و کار دانشگاه خوارزمی بودند. ایشان مبحثی جدید در شیوه ارزش گذاری طرح ها را با عنوان اختیارات واقعی برای محاسبه ارزش ناشهود یک پروژه مطرح کردند و به مواردی که معمولاً در بیان ارزش ویژه طرح ها نادیده گرفته می شود و میتواند طرحی سودده و موجه را بدون توجیه اقتصادی نشان دهد، اشاره فرمودند. روش های مورد اشاره ایشان می­تواند در مذاکرات موفق برای جذب سرمایه های خارجی مورد استفاده قرار گیرد و محاسبات مالی طرح ها را منطقی تر و به واقعیت موجود نزدیک تر کند. با بکارگیری این روش ها علاوه بر کم کردن حاشیه ریسک برای سرمایه گذار، میتوان طرح را به مبالغی بالاتر به بازار سرمایه عرضه کرد.

نوشتن دیدگاه