منو
A+ A A-

گزارش اولین کنفرانس کسب و کارهای خانوادگی

  • دسته: اخبار
  • بازدید: 1594

  

کنفرانس مدیریت کسب و کارهای خانوادگی برای اولین بار به همت مشاورين رز، انجمن مدیریت راهبردی ایران، مدرسه کسب و کار مجتمع فنی تهران و حمايت برخي از شركتهاي خصوصي و خانوادگي با حضور حدود 120 نفر از مدیران کسب و کارهای خانوادگی، کارآفرینان و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، که به صورت عملی یا نظری درگیر این مبحث بودند، در سالن اجتماعات سازمان مدیریت صنعتی واقع در شهرک والفجر تهران پنجشنبه دوازدهم شهریور یکهزارو سیصدو نود چهار برگزار شد.

در این کنفرانس که ساعت 14:00 الی 21:00 برگزار شد ابتدا دکتر ابراهیم نژاد، دبیر کنفرانس، ضمن خیرمقدم به شرکت کنندگان به دلایل اهمیت رویکرد علمی به موضوع مدیریت کسب و کارهای خانوادگی اشاره کرد. ایشان به تجربه خود در طول سال های گذشته در کسب و کارهای خانوادگی کشور و سپس ملاقات خود با پروفسورجان دیویس در دانشکده کسب و کار هاروارد اشاره کرد.  ایشان، سهم بسزای کسب و کارهای خانوادگی  در اقتصاد هر کشور از جمله کشور ما را یادآور شد و خاطر نشان ساخت که بسیاری از شرکت های بزرگ خصوصي بصورت خانوادگی مدیریت می شوند. خانواده به عنوان اساس و بنیان این نوع شرکت ها با توجه به ماهیت مستحکم خود می تواند به ماندگاری و بقا این کسب و کارها کمک شایانی کند. انتقال این نوع کسب و کارها به نسلهای بعدی زمانی رخ می دهد که چالش ها و مشکلات خاص آنها به نحو شایسته ای مدیریت و حل و فصل شود.

در ادامه، دکترصامعی مدرس و پژوهشگر دانشگاه در این حوزه در زمینه نظام جانشینی مناسب در کسب و کارهای خانوادگی، نکاتی گفت و تجربه تحقیقات خود در شرکت های خانوادگی کشور را مطرح ساخت.

 یکی از بخش های قابل توجه این کنفرانس میز گردهای با مشارکت صاحبان کسب و کارهای خانوادگی و کارآفرینان بود که بخش اول آن باحضور مدیرعامل شرکت دژپاد جناب آقای سعيد جابرانصاری، مدیریت شرکت پخش کیلا، سرکار خانم گرامی، رئیس هیات مدیره شرکت فن گستر پارس، جناب آقای عرفانیان و مدیرعامل گروه تبلیغاتی دی ان ای یونیون، جناب آقای پاشاپور برگزار شد. شرکت کنندگان در این جمع ضمن تشریح تجربیات ارزشمند خود به پرسش های مخاطبین پاسخ گفتند. طبق تجربه مدیران حاضر در این میزگرد، نکاتی که استحکام بخش یک کسب و کار خانوادگی است، عبارت است از: شفاف سازی نقش ها و مسئولیت ها و تفکیک آن از روابط خانوادگی، انتقال باورهای خوب به نسل های بعدی جهت تداوم کسب و کار و پرورش شایستگی های مناسب در ایشان و حفظ تعادل میان خانواده، کار و جامعه.

 

در پی آن، کنفرانس ویدئویی پروفسور جان دیویس، رئیس برنامه کسب و کارهای خانوادگی دانشگاه هاروارد آمریکاپخش شد، که طی آن ایشان ضمن مطرح کردن موضوع در ابعاد جهانی، به چالشها و راهکارهای موفقيت اين نوع سازمانها با تكيه برتجربه خود در60 کشور دنیا اشاره كرد. بگفته پروفسور دیویس حدود 60 درصد شركتهاي بورس نيويورك، شركتهايي خانوادگي هستند و به طور كلي دو سوم شركتها در هر اقتصاد ملي را شركتهاي خانوادگي تشكيل مي دهند.

بگفته این استاد دانشگاه، بزرگ ترین مشکلی که سبب عدم استمرار کسب و کارهای خانوادگی در نسل های بعد می شود عدم نوآوری و سرمایه گذاری مجدد و حفظ وضع موجود است. برای حل این مشکل، باید از تمرکز بیش از حد و فردمحوری در این کسب و کارها خودداری شود  و با کمی انعطاف پذیری در عین حفظ نظم در عملکردها به ایده های نوآورانه نسل های بعدی اجازه بروز و اجرا داد. 

سپس پروفسور دیویس به پرسش ها و ابهامات مخاطبین بصورت ویدئویی و زنده پاسخ داد. در اين ارتباط ويديويي حاضران پرسش هایی زياد در مورد چالش هاي كسب وكارها، ويژگي هاي فرهنگ ايراني، ورود اعضاي جديد به كسب وكار و ساير محورها پرسيدند. ايشان ضمن پاسخگويي دقيق و عميق به تمامي پرسش ها، ابراز امیدواری کرد که کسب و کارهای خانوادگی در ایران توسعه و این نوع کسب و کارها با قدمتی برای چندین نسل ادامه یابد

جان ديويس در انتها ضمن تشكر از برگزاركنندگان اين كنفرانس، آرزو كرد که با تلاش دست اندرکاران این کنفرانس این حوزه علمی در ایران توسعه یابد و ادامه داشته باشد.

بخش نهایی این کنفرانس میز گرد گفتگو با کارآفرینان بود. با توجه به اینکه اعضای این میز گرد همگی بانوان کارآفرین بودند میز گرد از جذابیتی خاص برخوردار بود. در خلال اين میز گرد، فیلمی از زنان موفق کارآفرین به نمایش در آمد که در سازمان ملل نیز نمایش داده شده و توجه جهانی را به خود جلب کرده بود.

اعضای این پنل عبارت بودند از:

سرکار خانم خاوازی، مدیرعامل انجمن علمی زنان کارآفرین، سرکار خانم پارسی، مدیرعامل شرکت نوکشت شالیکاران خزر، سرکار خانم صدیق، مدیرعامل شرکت شیگال، سرکار خانم مرادی، مدیرعامل شرکت شماران سیستم، سرکارخانم هوشیار، مدیرعامل شرکت نگین تجارت فردوس.

در این میز گرد عشق، تعهد، پویایی و باور به عنوان اصول کسب و کار موفق مطرح و تاکید شد که پایداری یک کسب و کار خانوادگی در گرو حفظ تعادل میان خانواده ای شاد و منسجم، برندی خانوادگی و حفظ آبرو و اعتبار خانواده به عنوان اصل کسب و کار و پرسنلی راضی و قانونمند است.

 

در پایان میهمانان و استادان در ضیافت شام به بحث و گفتگو و تبادل نظر در این زمینه پرداختند.

شايان ذكر است كه جزئيات بيشتري از اين كنفرانس در وب سايت www.fbconference.ir   درج خواهد شد. 

نوشتن دیدگاه