اساسنامه انجمن

اساسنامه انجمن


tick 01 فصل اول-کلیات و اهداف:

ماده 1: به‌منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علمی کشور در زمینه دانش مدیریت راهبردی و عملیاتی و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی، انجمن علمی مدیریت راهبردی ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردد.

ماده 2: انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی و مشاوره فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رئیس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

ماده 3: مرکز انجمن در تهران می‌باشد و شعب و نمایندگی‌های آن پس ازتصویب در هیئت مدیره و تائید کمیسیون انجمن‌های علمی می‌تواند در هر منطقه و استانی از کشور تشکیل شود.

تبصره: هیئت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتبا به اطلاع کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.

ماده 4: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.


tick 01

 فصل دوم-وظایف و فعالیت‌ها:

ماده 5: به‌منظور نیل به هدف‌های مذکور در ماده (1) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به عمل خواهد‌ آورد:

1-5- انجام تحقیقات علمی، پژوهشی، آموزشی و مشاوره در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای با دانش مدیریت (راهبردی) و گرایش‌های تخصصی آن سروکار دارند.

2-5- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.

3-5- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.

4-5- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی به سازمان آموزشی-پژوهشی، تولیدی خدماتی و کلیه افراد حقیقی و حقوقی.

5-5- برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی.

6-5- انتشار کتب و نشریات علمی و فرهنگ‌سازی در زمینه ضرورت توسعه مدیریت راهبردی در کشور.


tick 01

 فصل سوم-انواع و شرایط عضویت:

ماده 6:

1-6- عضویت پیوسته:

مؤسسان انجمن، اعضای هیئت مدیره و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته‌های مدیریت، می‌توانند به عضویت پیوسته درآیند.

2-6- عضویت وابسته:

اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت 5 سال به نحوی در یکی از رشته‌های مذکور در بند 1-6 شاغل باشند.

3-6- عضویت دانشجویی:

کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی به بالا که در رشته‌های مدیریت و گرایش‌های مربوط به تحصیل اشتغال دارند.

4-6- عضویت افتخاری:

شخصیت‌های ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه‌های مدیریت راهبردی و رشته‌های مربوط حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمک‌های مؤثر و ارزنده‌ای نموده‌ باشند.

5-6- عضویت حقوقی:

سازمان‌هایی که در زمینه‌های پژوهشی، آموزشی و مشاوره مربوط فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

تبصره 1: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند 1-6 می‌توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

تبصره 2: اعضای حقوقی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می‌شوند. 

ماده 7: هر یک از اعضا سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی و یا هیئت مدیره انجمن تعیین می‌گردد به عنوان حق عضویت پرداخت خواهد کرد.

تبصره 1: پرداخت حق عضویت هیچ‌گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی انجمن برای عضو ایجاد نمی‌کند.

تبصره 2: اعضای افتخاری انجمن و هیئت مدیره از پرداخت حق عضویت معاف هستند. 

ماده 8: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:

1-8- استعفای کتبی

2-8- عدم پرداخت حق عضویت سالانه

تبصره: تایید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.


tick 01

 فصل چهارم-ارکان انجمن:

ماده 9: ارکان اصلی عبارتند از:

الف) مجمع عمومی       ب) هیئت مدیره       ج) بازرس

الف) مجمع عمومی

ماده 10: مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

1-10- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.

2-10- مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می‌شود.

3-10- در صورتی‌که در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می‌شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن اخذ آراء می‌تواند بصورت مکاتبه‌ای ـ براساس آیین‌نامه‌ای که توسط هیئت مدیره تدوین می‌شود ـ انجام شود.

تبصره 1: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به‌صورت کتبی یا آگهی در روزنامه‌ کثیر‌الانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

تبصره 2: یک‌سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیما اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.

تبصره 3: در صورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصرا موضوعی خواهد بود که در تقاضانامه ذکر شده است.

تبصره 4: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است. 

ماده 11: وظایف مجامع عمومی

الف- مجمع عمومی عادی

- انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان در صورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)

- تصویب خط مشی انجمن

- بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

- تعیین میزان حق عضویت

- عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)

- بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

ب- مجمع عمومی فوق‌العاده

- تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه

- تصویب انحلال انجمن

تبصره 1: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمن‌های علمی ایران رسمیت می‌یابد.

تبصره 2: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‌ای مرکب از یک رئیس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.

تبصره 3: اعضای هیئت رئیسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.

تبصره 4: اعضای هیئت رئیسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‌اند.

 

ب) هیئت مدیره

ماده 12: هیئت مدیره انجمن مرکب از 5 عضو اصلی و 2 عضو علی‌البدل است. که هر سه یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.

1-12- هیچ یک از اعضاء نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.

2-12- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

3-12- هیئت مدیره پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می‌نماید.

4-12- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادار تنها با امضای رئیس انجمن و خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رئیس یا نایب رئیس معتبر است.

5-12- هیئت مدیره موظف است حداقل هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

6-12- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.

7-12- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضاء در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری و نسخه ای از آن برای اعضای هیئت مدیره و بازرس ارسال می‌شود.

8-12- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات ضروری است و غیبت هر یک از اعضاء بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهد بود.

9-12- در صورت استعفاء، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهد شد.

10-12- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است. 

ماده 13: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می‌باشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:

1-13- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی

2-13- تشکیل گروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها

3-13- هیئت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می‌دهد.

4-13- جزء درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت دارا می‌باشد.

5-13- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

6-13- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به‌غیر.

7-13- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی

8-13- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی در چارچوب وظایف انجمن، از جمله انعقاد قرارداد و امضای تفاهم‌نامه و اعطای نمایندگی و...

9-13- جلب هدایا و کمک‌های مالی

10-13- اهدای بورس‌های تحقیقاتی و آموزشی

11-13- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

12-13- ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

13-13- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر 4 ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن‌های علمی ارسال نماید.

تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را بر عهده خواهد داشت.

 

ج) بازرس (بازرسان)

ماده 14: مجمع عمومی عادی یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یکی را به عنوان علی‌البدل برای مدت 3 انتخاب می‌نماید.

تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

ماده 15: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است:

1-15- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

2-15- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

3-15- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت مدیره برای بررسی در دسترس خزانه‌دار و بازرس (بازرسان) قرار گیرد.


tick 01

 فصل پنجم-کارگروه‌های تخصصی انجمن:

ماده 16: انجمن می‌تواند گروه‌ها و کمیته‌های زیر را تشکیل دهد که بر اساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‌پردازند.

1) گروه‌های تخصصی

2) کمیته آموزش و پژوهش

3) کمیته انتشارات

4) کمیته آمار و اطلاعات

5) کمیته پذیرش و روابط عمومی

6) کمیته گردهمایی‌های علمی

1-16- انجمن مجاز به تشکیل گروه‌ها و کمیته‌های دیگری که بر حسب نیاز احساس می‌شود، نیز می‌باشد.


tick 01

 فصل ششم-بودجه و مواد متفرقه:

ماده 17: منابع مالی انجمن عبارتند از:

1-17- حق عضویت‌ اعضاء

2-17- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای و فروش کتب و نشریات علمی

3-17- دریافت هدایا و کمک‌ها

4-17- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده 5 این اساسنامه و سایر مصوبات هیئت مدیره خواهد شد. 

ماده 18: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

ماده 19: کلیه وجوه انجمن در حساب (مخصوصی) نزد بانک(ها) به نام انجمن نگهداری می‌شود.

ماده 20: هیچ یک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی اعم از سود سهام یا سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.

ماده 21: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت‌دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده 22: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

ماده 23: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده 24: در صورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه‌ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهد کرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهی‌ها کلیه دارائی‌های منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.

ماده 25: این اساسنامه مشتمل بر 6 فصل، 25 ماده و 17 تبصره در جلسه مورخ 1391/12/12 مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.

logo

تهران، خیابان شهید مفتح شمالی، پلاک 447، طبقه 2