معرفی انجمن:
انجمن علمی مدیریت راهبردی (استراتژیک) ایران در مرداد ماه سال 1382 شمسی و بر اساس مجوز شماره 15609 مورخ 1382/05/06 وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تاسیس شد. این انجمن که یک موسسه غیرانتفاعی و با رویکرد علمی–پژوهشی و آموزشی است، با مشارکت جمعی از اساتید برجسته مدیریت راهبردی کشور و مدیران شرکتهای بازرگانی و صنایع شکل گرفته است.
هدف انجمن بهرهگیری از تمامی ظرفیت علمی دانشگاهها و پژوهشگاههای کشور و دانش مدیریت در جهان برای ارتقاء کمی و کیفی نیروهای متخصص در حوزه مدیریت استراتژیک، توسعه و بهبود وضعیت آموزش و پژوهش در این حوزه و نیز پیشبرد اهداف و افزایش توان مدیریت در کشور عزیزمان است که برای مدت نامحدود تشکیل شده است.
«انجمن علمی مدیریت راهبردی ایران» با توجه به سند چشم انداز 20 ساله کشور و لزوم قرار گرفتن جمهوری اسلامی ایران در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و همچنین برقراری تعامل سازنده در روابط بین الملل، برنامهها و اهداف خود را در بخشهای مختلف، تنظیم کرده و در برنامههای عملیاتی سالانه به اجرا گذاشته است.
اهداف انجمن:
اهداف اساسی انجمن مدیریت راهبردی ایران عبارتند از:
- کشف حوزههای نوین راهبردی آینده ساز
- مشارکت در حفظ، بازسازی و ارتقای محیط زیست
- شبکهسازی میان محققان و مدیران علاقهمند و توانمند داخلی و خارجی
- جذب حداکثری نهادها و سازمانهای دولتی، شرکتهای خصوصی بزرگ و صاحب نام و نخبگان عرصه علم و عمل و استادان مدیریتی به عنوان اعضای حقیقی و حقوقی انجمن
- مشارکت در رفع نیازهای تحقیقاتی و توسعهای کشور
- فراهمسازی زمینههای خلق فکرهای نو و کمک به تجاریسازی آنها
- تقویت و تثبیت جایگاه انجمن مدیریت راهبردی ایران به عنوان جایگاهی برای ارزیابی، رتبهبندی و نظارت بر موسسات و شرکتهای خدمات و مشاوره مدیریت و پاسداشت جایگاه تخصصی مدیریت راهبردی و اطمینان بخشی به مشتریان دریافتکننده خدمات
- انتشار کتب و نشریات علمی برای نیل بالاترین استانداردها
- تشکیل گردهماییهای علمی در سطوح محلی، ملی و بین المللی
- ایجاد ساز و کارهایی تسهیلگر تسریع در ارائه کیفیت
- ارتقای شیوههای تدریس و انجام پژوهشهای راهبردی
- زمینهسازی برای نظریهپردازی در حوزه مدیریت، راهبرد و مدل سازی برای صورت بندی راهبرد یا راهبرد پردازی
اهم وظایف انجمن:
الف) انجام تحقیقات بنیادی و یا موردکاویهای علمی و پژوهشی در سطوح استانی، ملی و بین المللی
ب) همکاری و تعامل با نهادهای علمی و پژوهشی، اجرایی، تولیدی و تجاری که زمینههای همکاری مشترک آنها وجود دارد
ج) ترغیب پژوهشگران، متخصصان و کارآفرینان و نیز تجلیل از برگزیدگان این حوزه و اعطای نشانهای ملی به آنان
د) ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاورهای
ه) برگزاری کنفرانس، گردهمایی و همایشهای ملی، منطقهای و بین المللی به منظور ارزیابی استعدادهای پژوهشی داخلی
و) انتشار کتب و نشریات علمی و انتشار تازهترین یافتههای دانش مدیریت راهبردی جهان در کشور
ز) برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت در حوزه مدیریت راهبردی
ح) تهیه و تدوین سند راهبردی برای موسسات، شرکتها و سازمانهای دولتی و خصوصی و نهادی، صنفی و تخصصی
ط) ترسیم نقشه راه و نیز تدوین برنامههای کوتاهمدت، میانمدت و بلندمدت برای موسسات و سازمانهای دولتی و خصوصی
ی) کمک به اجرای برنامههای پیشبینی شده در راستای تحقق اهداف چشم انداز 20 ساله کشور
برخی ازمحورهای مهم برنامههای انجمن:
- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی، پژوهشی و آموزشی در زمینه توسعه و ترویج دانش مدیریت راهبردی
- تشکیل کارگروههای علمی و تخصصی استراتژیک
- ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و تخصصی
- برگزاری همایشهای ملی و بین المللی
- ترغیب و تشویق متخصصین، پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز
- انتشار نشریات و کتابهای تخصصی
- توسعه پژوهشهای هدفمند استراتژیک و تقویت دانش مدیریت استراتژیک از طریق یکپارچهسازی، همکاری و تشریک مساعی
- ترویج اصول مدیریت استراتژیک و آموزش روشهای کارآمد بر اساس استانداردهای بین المللی
- تعیین راهبرد و جهت گیری اصلی اعضا در راستای توسعه پژوهش و دانش در حوزههای استراتژیک
- وضع رهنمودهای لازم برای اعضای انجمن در خصوص توسعه روزافزون و بهترین نحوه عمل مدیریت استراتژیک
- برقراری ارتباط مستمر میان دانشگاهها و مدیران صنایع، جهت بررسی مسائل و مشکلات و یافتن راهحلهای علمی و عمل
- ارتقای سطح دانش اعضاء به واسطه فراهم نمودن بستر تبادل اندیشهها و برگزاری دورههای آموزشی، کارگاه و میزگردهای تخصصی
- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از مدیران و برنامهریزان استراتژیک
- ارائه خدمات مشاورهای به مدیران و سازمانها
- انتشار کتب آموزشی و علمی در زمینه مدیریت استراتژیک
- ارتباط و تبادل نظر و همکاری با موسسات مشابه در سطح ملی، منطقهای و جهانی در زمینه مدیریت استراتژیک
- برگزاری برنامههای بازدید از موسسات برنامهریزی، تولیدی، خدماتی و فرهنگی داخلی و خارجی به منظور ارتقای دانش استراتژیک و تبادل اطلاعات با مدیران اجرایی
ارکان انجمن:
مجمع عمومی، هیئت مدیره و بازرس، ارکان اصلی انجمن مدیریت راهبردی ایران هستند.
مجمع عمومی از گردهمایی سالیانه اعضای پیوسته و در صورت ضرورت، با یک سوم تعداد اعضاء با دعوت هیئت مدیره یا بازرس انجمن تشکیل میشود.
هیئت مدیره مرکب از پنج عضو اصلی و دو عضو علی البدل است که هر سه سال یک بار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب میشوند.
عضویت در هیئت مدیره انجمن به صورت افتخاری است.
مجمع عمومی عادی، یک نفر را به عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان بازرس علیالبدل برای مدت 3 ماه انتخاب میکند. بازرس میتواند بدون داشتن حق رأی در جلسات شرکت کند.
انجمن دپارتمانها و کارگروههای تخصصی لازم را برای پیشبرد اهداف خود تشکیل میدهد. این کارگروهها عبارتند از: آموزش پژوهش، انتشارات، آمار و اطلاعات، عضویت، امور نمایندگیها، کنفرانس و همایش و امور بینالملل.
منابع درآمدی و هزینهای انجمن:
منابع مالی انجمن از طریق دریافت حق عضویت از اعضاء و درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی، پژوهشی و مشاورهای، فروش نشریات و کتابها و نیز دریافت هدایا و کمک ها تامین میشود. درآمدهای حاصله صرف انجام تحقیقات علمی، پژوهشی، همکاری با نهادهای اجرایی به منظور اجرای طرح و برنامههای حوزههای پژوهشی، ارائه خدمات، برگزاری گردهماییها، فرهنگسازی و نشر کتب و مجلات علمی و نیز توسعه فعالیتهای انجمن و ارائه خدمات به اعضاء میشود.
انواع و شرایط عضویت:
انجمن مدیریت راهبردی ایران، به منظور استفاده از ظرفیتهای نیروی انسانی متخصص و بهرهمندی از نظریات و تجربیات متخصصان و علاقهمندان حوزه مدیریت راهبردی و ارتقاء دانش و مهارت علاقهمندان به این دانش با شرایط مشخصی عضو میپذیرد.
انواع این عضویتها با عناوین زیر قابل انجام است:
- عضویت پیوسته
- عضویت وابسته
- عضویت دانشجویی
- عضویت افتخاری
- عضویت حقوقی ویژه موسسات و شرکتها
- عضویت علمی
- عضویت مدیریتی
اعضاء بصورت سالیانه مبلغی را به تصویب هیئت مدیره بعنوان حق عضویت پرداخت میکنند. پایان یافتن دوره عضویت و یا استعفای کتبی اعضاء (با تایید هیئت مدیره)، به منزله باطل شدن عضویت میباشد.
دفتر مرکزی انجمن مدیریت راهبردی ایران، در تهران است و نمایندگیهای آن در قالب 7 منطقه در سراسر کشور فعال است و از این طریق میتواند در تمام مراکز استانها فعال شود. در حال حاضر 16 نمایندگی انجمن در استانهای سراسر کشور بطور آزمایشی فعالیت میکنند.
این انجمن با تمام توان و همت خود برای تحقق اهداف پیشبینی شده برنامه توسعه به سوی افقهای روشن حرکت میکند و امیدوار است که در این راه همراهی و حمایت تمامی مسئولان، متخصصان، اساتید، دانشجویان و علاقهمندان حوزه مدیریت را نیز به عنوان مهمترین سرمایه و پشتوانه خود همراه داشته باشد.